You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.
Türkiye metropolünün kuzeyinde, Boğaz’ın üzerinde ülkenin üçüncü ve en geniş köprüsü inşa edildi. Asma köprüyü 330 metre yüksekliğe çıkan A şeklindeki iki adet pilon taşıyor, bu da onu dünyanın en yüksek köprülerinden biri yapıyor.59 metre genişliğindeki köprü; dünyanın, üzerinde tren geçişi olacak en geniş betonarme askı köprüsüdür. 8 şeridi ve 2 raylı sistemi ile İstanbul Boğazı boyunca 1,408 metre açıklık geçerek, Asya ve Avrupa kıtalarını birleştiren 260 kilometrelik yeni Kuzey Marmara Otoyolu’nun da bir parçası oldu.
Ana Yüklenici
ICA – IC Içtas / Astaldi J.V.
Alt Yüklenici
Hyundai Engineering & Construction / SK Engineering & Construction J. V.
"3. Boğaz Köprüsünün pilonları konik şekil ve sayısız gömülü aksamları nedeniyle kendine has ve oldukça karmaşık.
PERI'nin büyük deneyimi sayesinde bu tip bir köprü projesinde PERI ACS sistem bizim için doğru çözümdü.
PERI ACS Sistemin bir başka pozitif yönü ise sıkı takvimimize yetkin ve kapsamlı bir destek sunması ve her
yükseklik için tamamiyle güvenli çalışma platformları sağlamasıydı."
A şeklindeki pilonların eğimli yüzeyleri için ACS-V hidrolik tırmanır sistemin ayarlanabilir bir versiyonu kullanıldı. Betonun eğimli yüzeyi için bu sistem en optimum şekilde uyarlandı. Yüksekte ve eğimli yapılarda güvenli ve ergonomik çalışma şartlarının sağlanması için çalışma platformu her zaman yatay pozisyonda tutuldu. Dikeye yakın yüzeylerde ise kalıp işlemi standart ACS-R sistemi aracılığıyla sağlandı. Pilon ayaklarında ise ACS V sistemiyle beraber ACS-P sistemi kullanıldı.
Kalıp çözümü açısından planlama aşamasında karşılaşılan en önemli güçlük; dört pilon ayağının yukarı çıktıkça kesit olarak daralmasıydı. Yapı; kesik köşelere sahip bir üçgen şekline sahip. Pilonların 3 uzun poligon tarafının uzunluğu, ayaklar yükseldikçe 1.40 metre kadar daralmakta. Çalışma platformları açısından ihtiyaç duyulan ayarlamalar, ortadaki dolgu platform yüzeylerinin komşu platformlara kolayca mesnetlenip birbirlerine bağlanması ile başarıldı. Kalıp uyarlamarı ise mesafe tutucu plakalar ve cıvatalı dolgu elemanları sayesinde gerçekleştirildi.
Ek olarak, PERI kendiliğinden tırmanır sistem, özellikle köprünün eğik kablolarını tutan ekipmanın çelik askı parçalarının montajı için de ihtiyaç duyulan gerekli esnekliği sağladı. Planlama esnasında çok büyü boyutlardaki çelik tırmanma aksamların değişen ölçü ve pozisyonları göz önüne alındı. Tırmanma aksı belirlenirken, askı kabloları ile çakışmasını engellemek için çok iyi yönetilmiş bir planlama prosedürü uygulandı. Bunun için de çok yüksek kalitede bir ölçü doğruluğu gerekmekteydi.